Digital marknadsförare & Art director

SÖKOPTIMERA DUPLICERAT INNEHÅLL.

Guide för nybörjare om Kanonisk (Canonical) tagg.

Att sökoptimera duplicerat innehåll är en väldigt viktig detalj i sökoptimeringsarbetet som många inte ens vet om att det bör göras. Du har en fantastisk artikel som du har publicerat på din blogg. Ett par andra domäner har lagt märke till din artikel och frågar dig om de får publicera den på sina sidor också. Men vad tycker sökmotorerna om att det ligger ute en massa duplicerat innehåll på nätet? Och hur kul är det om artikeln rankar högre på de konkurrerande domänerna än på din egen sida?! Duplicerat innehåll kan skapa en förvirring hos sökmotorn om vilken sida som ska rankas för det specifika sökordet. Detta kan leda till att man straffas genom att du hamnar långt bak i sökresultatet. MEN duplicerat innehåll kan också vara fantastiskt för din egen sökoptimering. Du kan använda en kanonisk tagg för råda bot på problemet. Det är som att du berättar för Google ”Google, det är denna sida som jag vill att du ska indexera!”

Vad är en Kanonisk tagg?

Kanonisk tagg, som heter Canonical tag på engelska, är en HTML kod som man använder när man har flera sidor med liknande eller duplicerat innehåll, alltså kopior. Taggen definierar vilken version som man vill ska visas i sökresultatet. Men man ska minnas att Kanonisk tagg är bara ett förslag, Google kan enkelt välja att ignorera den.

Några exempel på när man behöver en kanonisk tagg:

  • Du vill publicera din artikel på flera olika domäner.
  • Om du har egna subdomäner för olika länder, men med samma innehåll.
  • För att kunna publicera förra årets ”Bästa guide 2020”, med uppdaterad rubrik till ”Bästa guide 2021”.

Sista alternativet kan vara en god ide att välja en 301 redirect beroende på vad du vill göra med den gamla artikeln, men vi tar en liten förklaring om skillnaden mellan de två lite längre ner.

Varför är det så viktigt att sökoptimera duplicerat innehåll?

  • För att specificera vilken URL som man vill ska synas i sökresultatet så ingen kopia rankar över originalet.
  • Sammanfoga länkrankning för liknande eller dubbletter till huvudartikeln.
  • Undvik blandade signaler.
  • Undvika att Googles botar lägger onödig tid på att genomsöka dubbletter.

Ytterligare en viktig del är att du vill undvika att bli straffad.

Google tycker inte om duplicerat innehåll. Har du flera sidor med exakt likadant innehåll så slåss de mot varandra, för samma sökord. Då blir sökmotorn förvirrad och vet inte vilken sida som ska ranka. Detta kan leda till att man straffas av sökmotorn och kommer hamna långt bak i sökresultatet. Då spelar det ingen roll om du har hög sidauktoritet, hur bra domän du sitter på, eller hur bra innehåll du än har skapat. De kommer slå ut varandra om du inte är tydlig mot sökmotorn vilken sida som du vill ska indexeras över de andra. Detta gäller även mellan olika domäner.

Publicera din artikel på en annans hemsida.

Om du är gästbloggare så kommer du förmodligen lägga ut artikeln på både din egen sida och på andra hemsidor. Då är det viktigt att de använder en Kanonisk tagg på artikel som pekar mot din, som är den riktiga källan, så du får kredit i din sökoptimering. Då kommer ni inte  riskeras av att straffas som du precis läste om ovan.

Du kan också lägga till en Kanonisk tagg på din egen blogg/sida som riktar sig mot samma URL som inlägget redan ligger på för att minska risken för att kopian rankas över din egen sida, ifall de nu glömmer att fyller i den Kanoniska taggen hos sig. 

Vad menas med Link Value?

Link Value är ett sätt att mäta om en länk är av hög- eller låg kvalité och det beror lite på om hemsidan som länken ligger på har hög auktoritet och relevans. Det är alltså när någon länkar från sin hemsida till din artikel, vilket kallas för backlinks. Detta betyder att ifall de länkar till din artikel som är publicerad på någon annans hemsida, så förs denna Link Value över till din artikel som är publicerad på din egen domän. Och backlinks är superbra för din sidas SEO! 

Följer Link value med om man omdirigera i flera steg, så kallad Redirect chain?

Ja det gör det!. Men var beredd på att ca 15% av link value kan falla bort med varje redirect/Kanonisk tagg som görs. Dock är det en annan aspekt som man ska ha i åtanke och det är att för varje steg i kedjan är ytterligare en request som görs till Google. Och för varje request så laddas sidan saktare vilket resulterar i en dålig användarupplevelse. Gör 4-5 redirect högst, efter det så lever man farligt! Eftersom Google kan vara lite känslig med Kanoniska taggar så är det på säkra sidan att ha så få som möjligt.

Vad är det som ska matcha för räknas som en dubblett?

Vad behöver vara lika: 

  • Text, bilder, video
  • Headline (Inte ett måste, men rekommenderat)
  • Länkar

Vad behöver inte vara lika:

  • URL adressen
  • Sidtiteln (Ibland kan sidor ha en annan sidtitel, men rubriken bör vara samma som originalet)
  • Navigation
  • Sidans design

Men om man inte har sidor som liknar varandra?

Även om en Kanonisk tagg inte är obligatoriskt att använda så tycker Google att du ska sätta en Kanonisk tagg på alla sidor du vill ska indexeras, även om de inte har några liknande sidor eller dubbletter. Då riktar du bara taggen mot den URL’en som du skapat. Detta är för att du ska skydda dig själv mot innehållsstöld. Då kan ingen annan dra nytta av dina prestationer genom att säga att kopian är originalet bara genom att sätta en Kanoniska tagg på sin kopia och sen då ranka över dig.

Vart går gränsen för att texterna är för lika?

Det kan ibland vara svårt att avgöra vart gränsen går, speciellt för produkttexter i en webbshop som inte är så långa från första början. Att göra några små ändringar i texten gör inte texten unik.Gör man lite få större ändringar så bör det räknas som en egen sida. Är du osäker så finns det ett verktyg för att testa sidorna med som heter URL Inspection tool.

Kanoniska taggen fungerar inte!

När Google väljer en annan kanonisk tagg över den du har valt så är det för att Google inte litar på att taggen du valt är rätt. Störst chans är att den väljer att ignorera taggen helt om innehållet mellan de två versionerna inte är tillräckligt lika. Då kommer båda sidorna att indexeras.
Man ska tänka på att taggen är till för just duplicerat innehåll eller näst intill exakt likadant innehåll.

Om du försöker länka till icke kanoniska versioner så kan även detta skapa förvirrade signaler till sökmotorn. Så om du vill att sökmotorn ska respektera din tagg, var då noga med att din kanoniska tagg riktas mot de som verkligen är kanoniska.

Webbplats med flera länder och med samma innehåll.

Om du har en hemsida som är anpassad med subdomän för respektive land, så finns chansen att du även har samma språk och identiska sidor på subdomänen som på toppdomänet. Men du vill ju att, är man i Kanada så ska Kanadas domän komma upp när man söker på passande sökord och inte USA’s domän som i bilden är topdomänet. Här är det verkligen viktigt att du sökoptimera duplicerat innehåll!  

Men hur löser man det?

Det gör du genom att använda ett attribut som heter Hrefang ihop med Kanoniska tagg. Kombinerar man Hrefang ihop med Kanoniska taggar betyder det att Google känner av att du är i Kanada och kommer då att visa den kanadensiska sidan även fast denna sida har en Kanonisk tagg riktad mot toppdomänets sida. Olika språk, men samma innehåll Har du text som är översatt så behöver du inte använda kanonisk tagg då översatt text räknas som duplicerat innehåll.

301 Redirect vs Kanonisk tagg.

301 redirect

För att inte få trasiga länkar och arga följare när man raderar den gamla versionen så bör du sätta en 301 redirect. Då kommer man automatiskt in på den nya versionen ifall man har direktlänken till den borttagna sidan. Men 301 redirect fungerar bara om du absolut inte vill ha kvar en sida. Betyder att man inte har tillgång till den äldre versionen alls. Redirect kan du också göra till en sida som inte är lik den gamla.

Kanonisk tagg

Sätter man en Kanonisk tagg på den äldre versionen så har man tillgång till båda versionerna, men det är bara den nya versionen som syns i sökresultatet. Har du direktlänk så kommer du till den äldre versionen. Dock kan Google välja att ignorera kanonisk tagg, medans 301 redirect kan inte Google bortse från.
Denna tagg måste vara mot en identiskt sida.

Hur lång tid tar det för en kanonisk tagg att fungera?

Det kan ta ett tag för att Google ska förstå att du har en kanonisk tagg. Google kan till och med börja indexera sidan och sen senare förstår Google att sidan inte alls ska indexeras och plockar bort den. Bli inte förvånad om det tar 1-2 veckor innan nått händer.

Hur ser en Kanonisk tagg ut?

Under href så ska adressen till originalartikeln skrivas in.
<link rel=”canonical” href=https://www.domänet.se”>

Lägga till en Kanonisk tagg.

WordPress

Det är inte speciellt svårt att lägga till en Kanonisk tagg. Har man en hemsida i tex WordPress så finns det flera appar som automatisk hjälper dig med detta. Som tex det populära SEO verktyget Yoast.

I appen så har du en ”Avancerad” flik. Där kan du fylla i vilken den Kanonska URL’en ska riktas mot. Du behöver bara göra detta om du vill ändra det kanoniska till något annat än den aktuella sidans URL. Yoast gör nämligen redan en kanonisk tagg på alla sidor.

Manuellt

Behöver du fylla i den manuellt så är inte det så svårt det heller. Men då måste du in i koden och skriva till <link rel=”canonical” > uppe mellan <head> och </head> på varje sida.

<head>
<link rel=”canonical”>
</head>

Du behöver också lägga till vilken URL den ska riktas mot:

<head>
<link rel=”canonical” href=https://www.domänet.se”>
</head>

Detta kan ta sin lilla tid om du har en stor hemsida, men
det är värt jobbet.

Sökoptimera DUPPLICERAT INNEHÅLL

Jag hoppas nu att du känner att du har fått en bra grund att stå på när det gäller Kanonisk taggar och ser varför den bör vara en sådan viktig del i att sökoptimera duplicerat innehåll. Det är också en sådan enkel tagg att lägga till, speciellt om du använder WordPress där apparna gör en stor del av jobbet åt dig med att skydda ditt innehåll så ingen annan kan kopiera ditt material rakt av.