Digital marknadsförare & Art director
Digital marknadsförare – Art director
Vad är en Kanonisk tagg?
Varför är det så viktigt att sökoptimera duplicerat innehåll?
Publicera din artikel på en annans hemsida.
Tjänar sidan något på att ha en Kanoniska taggar riktade mot sig?
Vad menas med Link Value?
Följer Link value med om man omdirigera I flera steg, så kallad Redirect chain?
Vad är det som ska matcha för räknas som en dubblett?
Om man inte har sidor som liknar varandra
Vart går gränsen till att texterna är för lika?
Kanoniska taggen fungerar inte!
Webbplats med flera länder och med samma innehåll.
301 redirect vs Kanonisk tagg.
Hur lång tid tar det för en kanonisk tagg att fungera?
Hur ser en Kanonisk tagg ut?
Lägga till en Kanonisk tagg.
Kanonisk tagg, som heter Canonical tag på engelska, är en HTML kod som man använder när man har flera sidor med liknande eller duplicerat innehåll, alltså kopior. Taggen definierar vilken version som man vill ska visas i sökresultatet. Men man ska minnas att Kanonisk tagg är bara ett förslag, Google kan enkelt välja att ignorera den.
Några exempel på när man behöver en kanonisk tagg:
Sista alternativet kan vara en god ide att välja en 301 redirect beroende på vad du vill göra med den gamla artikeln, men vi tar en liten förklaring om skillnaden mellan de två lite längre ner.
Google tycker inte om duplicerat innehåll. Har du flera sidor med exakt likadant innehåll så slåss de mot varandra, för samma sökord. Då blir sökmotorn förvirrad och vet inte vilken sida som ska ranka. Detta kan leda till att man straffas av sökmotorn och kommer hamna långt bak i sökresultatet. Då spelar det ingen roll om du har hög sidauktoritet, hur bra domän du sitter på, eller hur bra innehåll du än har skapat. De kommer slå ut varandra om du inte är tydlig mot sökmotorn vilken sida som du vill ska indexeras över de andra. Detta gäller även mellan olika domäner.
Om du är gästbloggare så kommer du förmodligen lägga ut artikeln på både din egen sida och på andra hemsidor. Då är det viktigt att de använder en Kanonisk tagg på artikel som pekar mot din, som är den riktiga källan, så du får kredit i din sökoptimering. Då kommer ni inte riskeras av att straffas som du precis läste om ovan.
Du kan också lägga till en Kanonisk tagg på din egen blogg/sida som riktar sig mot samma URL som inlägget redan ligger på för att minska risken för att kopian rankas över din egen sida, ifall de nu glömmer att fyller i den Kanoniska taggen hos sig.
Du tjänar MASSOR på det! Man kan nämligen maximera sin SEO genom att publicera artikel på flera andra domäner. Du får inte bara ditt namn som författare publicerat och kanske en backlink tillbaka till din egen sida, utan du får även all Link value som deras sida genererar, vilket ökar auktoriteten för din huvudartikel.
Link Value är ett sätt att mäta om en länk är av hög- eller låg kvalité och det beror lite på om hemsidan som länken ligger på har hög auktoritet och relevans. Det är alltså när någon länkar från sin hemsida till din artikel, vilket kallas för backlinks. Detta betyder att ifall de länkar till din artikel som är publicerad på någon annans hemsida, så förs denna Link Value över till din artikel som är publicerad på din egen domän. Och backlinks är superbra för din sidas SEO!
När Google väljer en annan kanonisk tagg över den du har valt så är det för att Google inte litar på att taggen du valt är rätt. Störst chans är att den väljer att ignorera taggen helt om innehållet mellan de två versionerna inte är tillräckligt lika. Då kommer båda sidorna att indexeras.
Man ska tänka på att taggen är till för just duplicerat innehåll eller näst intill exakt likadant innehåll.
Om du försöker länka till icke kanoniska versioner så kan även detta skapa förvirrade signaler till sökmotorn. Så om du vill att sökmotorn ska respektera din tagg, var då noga med att din kanoniska tagg riktas mot de som verkligen är kanoniska.
För att inte få trasiga länkar och arga följare när man raderar den gamla versionen så bör du sätta en 301 redirect. Då kommer man automatiskt in på den nya versionen ifall man har direktlänken till den borttagna sidan. Men 301 redirect fungerar bara om du absolut inte vill ha kvar en sida. Betyder att man inte har tillgång till den äldre versionen alls. Redirect kan du också göra till en sida som inte är lik den gamla.
Sätter man en Kanonisk tagg på den äldre versionen så har man tillgång till båda versionerna, men det är bara den nya versionen som syns i sökresultatet. Har du direktlänk så kommer du till den äldre versionen. Dock kan Google välja att ignorera kanonisk tagg, medans 301 redirect kan inte Google bortse från.
Denna tagg måste vara mot en identiskt sida.
Det kan ta ett tag för att Google ska förstå att du har en kanonisk tagg. Google kan till och med börja indexera sidan och sen senare förstår Google att sidan inte alls ska indexeras och plockar bort den. Bli inte förvånad om det tar 1-2 veckor innan nått händer.
Under href så ska adressen till originalartikeln skrivas in.
<link rel=”canonical” href=https://www.domänet.se”>
Det är inte speciellt svårt att lägga till en Kanonisk tagg. Har man en hemsida i tex WordPress så finns det flera appar som automatisk hjälper dig med detta. Som tex det populära SEO verktyget Yoast.
I appen så har du en ”Avancerad” flik. Där kan du fylla i vilken den Kanonska URL’en ska riktas mot. Du behöver bara göra detta om du vill ändra det kanoniska till något annat än den aktuella sidans URL. Yoast gör nämligen redan en kanonisk tagg på alla sidor.
Behöver du fylla i den manuellt så är inte det så svårt det heller. Men då måste du in i koden och skriva till <link rel=”canonical” > uppe mellan <head> och </head> på varje sida.
<head>
<link rel=”canonical”>
</head>
Du behöver också lägga till vilken URL den ska riktas mot:
<head>
<link rel=”canonical” href=https://www.domänet.se”>
</head>
Detta kan ta sin lilla tid om du har en stor hemsida, men
det är värt jobbet.
Jag hoppas nu att du känner att du har fått en bra grund att stå på när det gäller Kanonisk taggar och ser varför den bör vara en sådan viktig del i att sökoptimera duplicerat innehåll. Det är också en sådan enkel tagg att lägga till, speciellt om du använder WordPress där apparna gör en stor del av jobbet åt dig med att skydda ditt innehåll så ingen annan kan kopiera ditt material rakt av.